El Galacticat tanca la seva 8a edició amb més de 3.500 persones

29/08/2021

El Galacticat, la Mostra de Cinema Fantàstic i de Terror de Ponentha tancat avui la seva 8a edició amb un èxit notable de públic i de participació en totes les activitats que han tingut lloc durant tota la setmana a Tàrrega. Entre les accions educatives, les activitats paral·leles i les projeccions de cinema, al festival hi han participat unes 3.500 persones, 1.600 de les quals s’han apropat aquesta setmana a la capital de l’Urgell a les exhibicions de curts i llargmetratges, moltes d’elles a l’aire lliure. La 8a edició del Galacticat s’ha tancat aquesta tarda amb una gala de clausura, en la qual s’ha anunciat el palmarès i l’entrega de premis. L’acte ha estat presidit per la presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, Judith Colell, i precedit pel concert de clausura amb la Sant Andreu Jazz Band.

El director del GalacticatRamon Bochaca ha destacat “el creixement exponencial dels assistents durant tota la setmana”. Des de l’organització s’ha valorat l’èxit que ha suposat portar a terme una mostra de cinema després de més d’un any de pandèmia. En aquesta 8a edició, marcada per la situació sanitària, han tingut una bona acceptació els passis virtuals. Més enllà d’aquesta circumstància, Bochaca ha recordat que Tàrrega ha estat l’escenari de la projecció de més de 100 hores de cinema durant aquesta setmana. A més, ha detallat que “la resposta del públic ha estat excel·lent, no només responent positivament a l’esdeveniment, sinó que ha propiciat xerrades sobre cinema després de les sessions, elogiant la qualitat de les propostes que hem ofert”.

Durant el cap de setmana, la capital de l’Urgell s’ha convertit en una sala de cinema a l’aire lliure gràcies a les dues pantalles d’exhibició, que s’han instal·lat a l’avinguda Catalunya. Aquesta iniciativa se suma a les accions que s’han dut a terme durant tota la setmana, entre les quals sobresurt la terrassa de l’Ateneu, que també s’ha convertit en un espai de cinema a l’aire lliure. A més, enguany s’han afegit activitats paral·leles al certamen, com el GalacticGames o l’Off Fest i se n’ha pogut repetir d’altres com la degustació de gintònics.

Entre ahir i avui, han desfilat per Tàrrega alguns dels directors i actors protagonistes dels més de 150 curts i llargmetratges que han transformat la ciutat en la capital del cinema fantàstic i de terror. Entre els convidats que desfilaran aquests dies pel ‘Galacticat’, es troben el director del curt alemany Mutti, Xavier Baeyens; Silvia Pradas i Javier Llovería, directora i productor del curt Nosotros; Susana Ramírez i Jaime Arnaiz, directora i productor executiu del curt Dilo i Armando Molina, director de Multivers.

 

Cloenda i palmarès

La 8a edició del Galacticat, ha finalitzat avui amb un concert de cloenda a càrrec de la Sant Andreu Jazz Band que ha precedit a la lectura del palmarès i entrega de premis de les seccions oficials.

Els membres del jurat del VIII Galacticat, Judith Colell, presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, i Dani Villanueva, productor, guionista i director de cinema, han fet la lectura del palmarès de l’edició d’enguany. També forma part del jurat l’escriptor i crític de teatre Pep Prieto i l’actor i director de cinema Miguel García Borda que, tot i no ser a la gala han emès el seu dictamen.

PREMIS 8è GALACTICAT

SECCIÓ OFICAL LLARGMETRATGES

Premi a la millor pel·lícula:

THE WANTING MARE de Nicholas Ashe Bateman (EUA, 2019)

Sinopsi:
A la localitat de Whithren, una línia de dones té un mateix i solitari somni a través de diverses generacions.

Sobre l’autor:
Nicholas Ashe Bateman és de Baltimore, Maryland. Anteriorment ha treballat com a editor, dissenyador de conceptes i supervisor d’efectes visuals. El seu treball més recent inclou ser supervisor d’efectes visuals per a “The Green Knight” (2020) i dissenyador d’efectes visuals per a “Wendy” (2019) de Benh Zeitlin, Efectes visuals per a “Free Solo” (2018), “Save Yourselves!” (2020), “Topside” (2020) i supervisor d’efectes visuals i coproductor de Canary (2020) i “Chuck Hank and the San Diego Twins” (2020) per a Coatwolf Productions (Bellflower). The Wanting Mare és el seu debut com a director.


SECCIÓ OFICIAL CURTMETRATGES

Premi al Millor Curtmetratge en la categoria TERROR

THE APPOINTMENT d’Alexandre Singh (Regne Unit, 2019)

Sinopsi:
En aquest conte sobrenatural de l’artista visual Alexandre Singh, un novel·lista primmirat, Henry Salt, es desperta d’un malson per a continuació trobar una anotació preocupant al seu diari: les 12 hores al restaurant ‘La Folie’. Però, amb qui es troba Henry, i per què no recorda haver fet aquesta cita? Quan no hi troba ningú, Henry s’obsessiona amb resoldre el misteri. A través d’una sèrie de trobades cada vegada més surrealistes, Henry descobreix que la veritat és més inquietant del que podria imaginar.

Sobre l’autor:
Alexandre Singh és un artista visual amb seu a Brooklyn, nascut a Bordeus, França, de pares indis i francesos. Va ser educat a Manchester, Regne Unit, abans d’estudiar Belles Arts a la Universitat d’Oxford.

La seva obra s’ha exposat en espais de tota Europa i els Estats Units, inclòs el Museu Solomon R. Guggenheim de Nova York; Stedelijk Museum, Amsterdam; Palais de Tokyo, París; Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, París; The Serpentine Gallery, Londres; i Witte de With, Rotterdam.

“The Appointment” és la seva primera pel·lícula.


Premi al Millor Curtmetratge en la categoria FANTÀSTIC

MÉLOPÉE de Alexis Fortier Gauthier (Canadà, 2019)

Sinopsi:
Tres amics de vacances al costat del mar se senten encisats per una força sobrenatural.

Sobre l’autor:
Alexis Fortier Gauthier és un cineasta original i prolífic format a UQAM i INIS a Montreal. En 15 anys de pràctica, ha dirigit diversos curtmetratges, inclosos Après tout (Premi Genie 2008), Dans la neige i Gaspé Copper. El 2016 va codirigir el llargmetratge de ficció Ink and Blood.


Premi al Millor Curtmetratge en la categoria ANIMACIÓ

MALAKOUT, de Farnoosh Abedi (Iràn, 2019)

Sinopsi
La música era la seva passió… L’amor va ser la seva obra mestra…

Sobre l’autor
Abedi ja és un vell conegut del Galacticat i sempre ha estat present en les finals. Es va emportar el guardó a millor curtmetratge al Criptshow.


Premi al Millor Curmetratge de GÈNERE LLIURE

LE ROI DES DÉMONS DU VENT , de Clémence Poésy (França, 2018)

Sinopsi:
És la nit de Cap d’Any. Sophie, una infermera d’urgències psicològiques al límit, és l’encarregada d’admetre a Marie, una pacient amb problemes portada per la policia després d’una crisi. Tot i les seves divergències i la seva evident angoixa, Marie té alguna cosa especial que confon Sophie. Durant la seva conversa, Marie mira a través de Sophie i fa comentaris que la porten a qüestionar-se profundament la seva relació amb el seu xicot Vincent. Després d’aquesta nit, res no serà mai més igual.

Sobre l’autor:
Clémence Poésy és una actriu i model francesa. Coneguda per interpretar a Fleur Delacour en la sèrie de Harry Potter, Chloe a Amagats a Bruges i la detectiu Elise Wassermann a la sèrie de televisió anglofrancesa The Tunnel, adaptació de la sèrie original escandinava Bron/Broen.

 

Un ‘Galacticat’ híbrid

La situació general ha determinat certs aspectes de la mostra i és per això que la d’enguany és una edició que ha fet una versió presencial i una altra de virtual.

 

Cinema internacional de qualitat a la capital de l’Urgell

Com a novetat d’enguany, el Galacticat ha posat en marxa una nova secció paral·lela en el marc del certamen. Es tracta de la Secció AMP-FILMS. Gràcies a la col·laboració amb la distribuïdora cinematogràfica AMP International, el Galacticat comptarà amb algunes de les produccions internacionals contemporànies del gènere de terror i fantàstic més celebrades.

En aquest sentit, el director del festival, Ramon Bochaca destaca que “aquesta nova secció ens fa especial il·lusió, ja que enceta una col·laboració important amb una distribuidora de renom mundial”. A més ens permet programar obres d’una destacada qualitat que ofereixen a l’espectador la possibilitat de gaudir de films originals, innovadors i únics que segurament el sorprendrà”.

La mostra compta amb cinc seccions. La Secció oficial de Llargmetratges amb pel·lícules a competició, l’oficial de Curtmetratges o Galacticurt, que també és competició, i, per altra banda, les tres seccions paral·leles, dues de les quals s’han impulsat enguany. La nova secció Focus ha posat la lupa en la cinematografia d’un país convidat, que enguany ha estat Croàcia; la nova Secció AMP portarà cada any cinc títols actuals que programarà la prestigiosa distribuïdora internacional AMP-FILMS i, finalment, la secció Clàssics que ha recuperat ‘Carrie’ i ‘Misery’, grans títols del gènere per al públic més malencònic.

Redacció - SEGRE / Foto: Galacticat