Tàrrega edita un llibre sobre l’evolució de les tècniques publicitàries de la fàbrica J.Trepat

29/11/2018

Treball de recerca del Museu Trepat realitzat per l’historiador Jacinto Bonales i que inclou abundant material gràfic de l’època

L’Ajuntament de Tàrrega ha editat un llibre que explica l’evolució històrica de les tècniques de publicitat emprades per l’antiga fàbrica J. Trepat de la ciutat, l’actual Museu Trepat. En el decurs de la seva existència productiva, la factoria targarina va ser una de les empreses protagonistes de la mecanització del camp català i espanyol durant el segle XX. En aquest sentit, també va desenvolupar recursos publicitaris i de difusió que ara queden ressenyats en l’esmentat llibre, el qual du per nom “Les tècniques de mercat de la fàbrica J.Trepat de Maquinària Agrícola de Tàrrega (1916-1982)”. El volum inclou més de 300 pàgines i abundant suport gràfic inèdit, tant en blanc i negre com en color. El seu autor és l’historiador lleidatà Jacinto Bonales, que ja va publicar anteriorment altres llibres sobre la Tàrrega dels anys 50 o les relacions laborals a la fàbrica J.Trepat a més d’articles a URTX – Revista d’Humanitats de l’Urgell.

El llibre s’ha presentat aquest dimecres 28 de novembre al Museu Comarcal de l’Urgell, acte que ha comptat amb la presència de Rosa Maria Perelló, alcaldessa de Tàrrega; Jacinto Bonales, autor de la publicació; Jaume Perarnau, director del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (xarxa a la qual pertany el Museu Trepat); Raül Palacios, regidor de Cultura; i Jaume Espinagosa i Roser Miarnau, de l’equip directiu del Museu Trepat.

Recorregut per la transformació dels models publicitaris
Mitjançant aquesta obra, Tàrrega ofereix un recorregut per la transformació dels models publicitaris que va desenvolupar l’empresa familiar J.Trepat alhora que traça l’evolució de les estratègies de mercat de l’època en el sector. Si bé també es valgué del tradicional boca-orella en el món rural, la fàbrica J.Trepat va emprar la publicitat per crear una marca i incrementar les vendes. Sobresurt l’ús de mitjans gràfics com a elements predominants i d’estil avantguardista. També és definitòria la utilització de símbols relacionats amb el model social del franquisme. El llibre es divideix en tres parts: els esforços de la factoria en els inicis per fer-se un nom; l’etapa d’expansió i monopoli sota l’empara del franquisme; i l’obertura als mercats internacionals i la importació de maquinària estrangera.

Llibre publicat dins la col·lecció “Claus Trepat”
L’autor s’ha basat en la documentació de la fàbrica targarina dipositada a l’Arxiu Comarcal de l’Urgell junt amb diaris i pasquins d’arxius i biblioteques d’arreu de la península ibèrica. Inclosa a la col·lecció “Claus Trepat” (número 3), l’obra s’afegeix a les recerques publicades que documenten la història de la fàbrica J. Trepat de Tàrrega. El Museu Trepat ha esdevingut un pol de referència per copsar la transició entre la fabricació artesanal i la industrialització contemporània.

Infolleida