Formar-se, posar límits i educar amb l'exemple, pilars per prevenir l'addicció a les tecnologies
Segons la coach Montse Freixanet que ahir va oferir un taller a Tàrrega
L'addicció als mòbils preocupa, especialment les famílies pels seus fills menors i adolescents. A Tàrrega, des de l’ajuntament i especialment des del Pla Educatiu d’Entorn fa temps que treballen aquesta problemàtica i aquest curs 2023/2024 a la capital de l’Urgell va començar amb una novetat important: la prohibició de l‘ús de telèfons mòbils durant l’horari lectiu, proposta del Pla Educatiu d'Entorn consensuada amb la direcció dels diferents centres educatius de la ciutat. Precisament, per tal de treballar aquesta problemàtica el Pla Educatiu d'Entorn de Tàrrega va organitzar dilluns un taller per a famílies titulat Pantalles! Què faig si no hi ha pantalla? en què Montse Freixanet, coach experta en addiccions tecnològiques, va donar alguns consells sobre com treballar la prevenció a l'addicció a les tecnologies abordant els riscos de les pantalles. Freixanet va recomanar a les famílies “formar-se i informar-se” assistint a xerrades, llegint articles o acudint a professionals experts (coachs, psicòlegs, psiquiatres, psicopedagogs…) a la vegada que va fer referència a la importància de “posar límits”, fet que va reconèixer que “fa por” i “no saben com fer-ho tot i tenir raons de pes” tenint en compte que “venim d'una educació molt autoritària mentre que ara el canvi de paradigma sembla que és a l'altra banda, però ens hem de responsabilitzar de l'educació dels nostres fills i salut mental, i els límits són molt necessaris per ser alguna cosa”. L'últim pilar al qual va fer referència Freixanet és “educar amb l'exemple, els pares sempre estem focalitzats amb els nostres fills: 'Tota l'estona està amb el mòbil', i els primers que hauríem de fer canvis hauríem de ser els adults i després seguir amb els nostres fills”.
Freixanet va voler aclarir que el taller no estava relacionat amb el moviment 'Adolescència lliure de mòbil' ni tenia com a objectiu prohibir la tecnologia o el mòbil. "Penso que les noves tecnologies ens aporten més que ens desaporten, si bé és cert que un mal ús té molts riscos i aquest taller pretén promoure la prevenció a l'addició", va apuntar.
Cal destacar que un ús excessiu d'aquests dispositius pot afectar la salut dels nens i els adolescents en diferents àmbits com la salut emocional (aïllament, assetjament…), el desenvolupament cerebral (especialment en menors de 6 anys) i el desenvolupament físic (sobrepès, trastorn del son…).